Logo Profiauto

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

786 155 155

Jak wygląda wymiana oleju samochodowego w warsztacie?

Wymiana oleju nie jest trudna, jednak wymaga odpowiedniego miejsca i właściwego przygotowania, dlatego nie zawsze opłaca się ją przeprowadzać samodzielnie. Problemem jest także zużyty olej, który należy zutylizować. W warsztacie cały proces przebiega szybko, bezproblemowo i niedrogo. Jak dokładnie wygląda procedura wymiany oleju?

Kiedy zjawić się w warsztacie?

Olej podczas eksploatacji silnika traci swoje właściwości ochronne, dlatego obowiązkowo trzeba go wymieniać. Do warsztatu należy zgłaszać się co 15-20 tys. przejechanych kilometrów. Wyjątkiem jest zapalenie się czerwonej kontrolki oleju, która wskazuje niewłaściwe ciśnienie lub brak przepływu. W takim wypadku trzeba zatrzymać pojazd i sprawdzić poziom. Kontrolka najczęściej znika, gdy olej zostanie uzupełniony. Jazda z zapalonym ostrzeżeniem może doprowadzić do zatarcia. Nie można także używać jednego oleju do silnika benzynowego i diesla. Dobrą praktyką jest dobór produktu zalecanego przez producenta i stosowanie się do zaleceń zapisanych w książce serwisowej.

wymiana oleju samochodowego w warsztacie

Usunięcie oleju

Korek wlewu oleju może być ukryty pod górną pokrywą silnika, dlatego pierwszą czynnością jest jej zdemontowanie. To samo dotyczy korka spustowego, który w nowszych samochodach znajduje się za plastikową osłoną. Mechanik podstawia miskę, a następnie odkręca korek spustowy. Najczęściej robi się to za pomocą klucza nasadowego. Olej powinien być rozgrzany. W przeciwnym wypadku spływałby wolniej. Podczas jego zbierania trzeba uważać, ponieważ może on płynąć pod kątem. Zużyty olej musi być odpowiednio zutylizowany. Warsztaty zazwyczaj mają podpisane umowy z firmami zajmującymi się takimi odpadami. Po opróżnieniu miski należy wymienić uszczelkę korka spustowego, a jeśli nie da się tego przeprowadzić, to cały korek.

 

Wymiana filtra i uszczelki

Następnie, w zależności od silnika wymienia się wkład filtrujący albo cały filtr (filtr w puszce lub filtr nakręcany). Podobnie jak olej jest to odpad niebezpieczny, który należy poddać odpowiedniej utylizacji. Dostęp do filtra przeważnie jest utrudniony i trzeba odkręcić rurki, wiązki oraz czujniki elektryczne znajdujące się w pobliżu, a następnie zdemontować dekiel obudowy. Wkład filtrujący do dekla instaluje się przez wcisk. Na dekiel obudowy należy nałożyć nową uszczelkę dołączoną do zestawu. Łatwiej będzie, jeśli zostanie ona posmarowana olejem. Wkład jest wciskany i wkręcany w obudowę. Cyfry widoczne na deklu to siła, z jaką można go przykręcić, aby nie uszkodzić plastikowego gwintu. Nieco inaczej wygląda wymiana filtra w postaci puszki. Powinien on znajdować się w przedniej lub tylnej części silnika. Odkręca się go za pomocą klucza opaskowego, natomiast nowy montuje się sposobem ręcznym.

 

Wlanie nowego oleju

Wlew oleju może być tak położony, że w niektórych przypadkach potrzebny będzie lejek do uzupełnienia poziomu. Najpierw wlewa się mniej oleju niż sugeruje producent. Praca silnika na wolnych obrotach przez 30 sekund pozwoli dotrzeć mu do kanałów i filtra. Po tym czasie olej jest uzupełniany do ¾ pojemności. Powyższy sposób jest tradycyjną metodą wymiany oleju. W niektórych warsztatach miskę olejową można opróżnić także za pomocą specjalnego urządzenia ssącego. Choć wymiana może wydawać się nieskomplikowana, bezpieczniej jest zmienić olej w warsztacie ze względu na niedokładne przeprowadzenie niektórych operacji i niewłaściwe gospodarowanie odpadami. Wylanie zużytego oleju do ziemi lub wyrzucenie filtra do kontenera komunalnego jest bardzo szkodliwe dla środowiska i grozi nałożeniem surowych kar.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.