Logo Profiauto

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

786 155 155

Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?

W manualnej skrzyni biegów olej da się wymienić samodzielnie. Skrzynie automatyczne są bardziej problematyczne i wymagają wizyty w warsztacie. Wymiana oleju może być przeprowadzona metodą statyczną lub dynamiczną. Jak to wygląda w praktyce?

Metoda statyczna

Jest to tradycyjny sposób na wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów i przebiega podobnie jak w przypadku wymiany oleju silnikowego. Najpierw trzeba rozgrzać silnik, aby olej ściekł ze ścianek. Następnie otwiera się korek spustowy i spuszcza płyn w możliwie jak największej ilości. Niestety, nigdy nie jest to usunięcie do zera. Następnie wymienia się filtr i wlewa się do skrzyni nowy olej do czasu, aż osiągnie on właściwy poziom. O ile w silniku taka metoda daje pożądane efekty, o tyle w automatycznych skrzyniach biegów bywa różnie. Nawarstwionych zanieczyszczeń, których nie da się usunąć, może być od kilkunastu do 50% całkowitej pojemności. Nowy olej może z czasem wymywać nawarstwione osady, co grozi zakłócaniem układu przekładniowego odczuwalne przez szarpanie skrzyni.

olej w automatycznej skrzyni biegów

Metoda dynamiczna

Jest to sposób polegający na podłączeniu do skrzyni biegów specjalnego urządzenia, które za pomocą czujników monitoruje cały proces. Silnik zostaje uruchomiony i podczas jego pracy stary olej się wysysa, a na jego miejsce podawany jest nowy, który dodatkowo wymywa trudno usuwalne osady. Olej ma więc swoją temperaturę roboczą i zostaje usuwany szybciej niż w metodzie statycznej. Do tego pompa olejowa wymusza obieg i usuwa resztki. Ciecz wypłukuje zalegające ciała obce jak np. opiłki metalu, które mogą zbierać się na dnie obudowy skrzyni. Metoda ta bardzo skutecznie oczyszcza, lecz zużywa także kilka litrów dobrego oleju.

 

Kiedy wymieniać olej w skrzyni biegów?

Metoda statyczna jest tańsza, lecz ze względu na niedokładne usuwanie zużytego oleju jedni nie praktykują jej w ogóle, inni stosują ją dwa razy w krótkim odstępie czasu. Jednak w niektórych samochodach zwyczajnie nie da się jej przeprowadzić. Różne rodzaje automatycznych skrzyń są skonstruowane tak, że przewyższają możliwości naszych mechaników. Do tego niewłaściwa wymiana oleju po długim czasie może spowodować, że osady zbierające się przez wiele lat zostaną wypłukane i zablokują elementy sterowania przekładni. Pozostaje więc droższa, lecz skuteczniejsza metoda dynamiczna. A czy olej w skrzyni w ogóle warto wymieniać? Często można spotkać się z opinią, że jeśli skrzynia działa poprawnie, to nie ma po co tego robić. Jednak w Polsce królują używane samochody o dużych przebiegach. Wieloletnia eksploatacja z pewnością doprowadziła do zużycia oleju i nawarstwienia mnóstwa nieczystości. Wymiana oleju w skrzyni zależna jest od marki i modelu samochodu oraz samego układu. Przeważnie pierwszy taki zabieg przeprowadza się od 60 do 120 tys. km, a kolejne co 40-100 tys. km.